سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرتال فناوری اطلاعات آراکس :پرتالی متفاوت ARAX
لینک دوستان

هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین‌‌ ها یا برنامه‌های هوشمند است. همانگونه که از تعریف فوق-که توسط یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی ارائه شده است- برمی‌آید،حداقل به دو سؤال باید پاسخ داد:
 

1ـ هوشمندی چیست؟
2ـ برنامه‌های هوشمند، چه نوعی از برنامه‌ها هستند؟تعریف دیگری که از هوش مصنوعی می‌توان ارائه داد به قرار زیر است:
 

هوش مصنوعی، شاخه‌ایست از علم کامپیوتر که ملزومات محاسباتی اعمالی همچون ادراک (Perception)، استدلال(reasoning) و یادگیری(learning) را بررسی کرده و سیستمی جهت انجام چنین اعمالی ارائه می‌دهد. و در نهایت تعریف سوم هوش مصنوعی از قرار زیر است:
برای دیدن ادامه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید:
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 87/5/24 ] [ 4:39 عصر ] [ نادر ]

مقدمه:
فناوری بی سیم (wireless) به دلیل قدرت ارتباطی و در دسترس قرار دادن اینترنت به صورت فراگیر، امروزه به یکی از مهمترین فناوریها تبدیل شده است .ظهور فناوری بی سیم جنبه های مختلف زندگی اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است .مواردی نظیر مدیریت تجاری و اشتغال زایی، خرید و فروش و سیاست گذاری فروشندگی و ارتباطات شخصی .با رشد سرویس های عمومی فناوری بی سیم، تولیدکنندگان دستگاههای بی سیم، ویژگی ها و توانایی های بیشتری را به محصولا ت خود اضافه می کنند. امروزه دستگاههای PDA(personal digital assistants) به سادگی تلفن های همراه مورد استفاده قرار می گیرند.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 87/2/2 ] [ 4:17 عصر ] [ نادر ]

اگر به دنبال راه حلی می گردید تا همکاران و یا مشتریان خود را به امر آموزش متقاعد کنید،بیش از این پیش نروید!سال گذشته آموزش بیش از ??? شرکت بازرگانی در آمریکا توسط انجمن آموزش و گسترش آمریکا انجام گرفت.

اگر به دنبال راه حلی می گردید تا همکاران و یا مشتریان خود را به امر آموزش متقاعد کنید، بیش از این پیش نروید ! سال گذشته آموزش بیش از ??? شرکت بازرگانی در آمریکا توسط انجمن آموزش و گسترش آمریکا انجام گرفت. بررسی های انجام شده نشان داد، شرکت هایی که آموزش دیده بودند دارای موفقیت نسبی دو برابر در مقایسه رقبای خود کسب کرده بودند.
این استدلال، ضرورت ارتقا سطح علمی کارمندان را می رساند، اما سئوال مهم این است که چگونه به هدف خود دسترسی پیدا کنید.علی رغم اینکه کلاسهای آموزشی سنتی، ارزش خود را دارا می باشند، ولی آموزش مبتنی بر وب، مکانیزم قدرتمندی را به وجود می آورد که علاوه بر کاهش هزینه، کارایی بیشتری خواهد داشت.فواید آن عبارتند از:
?صرفه جویی اقتصادی:متخصصین صنعت معتقد هستند، جایگزینی سیستم های آموزشی مبتنی بر تکنولوژی به جای انواع سنتی آنها باعث کاهش چشمگیر هزینه ها در حدود ?? تا ?? درصد می شود، قسمت عمده این موضوع به عدم لزوم جا به جایی برای دبیر یا دانشجو بر می گردد.
?صرفه جویی در زمان:محقق امور آموزشی Brandon Hall معتقد است، کارمندان نیمی از مدتی که برای آموزشهای سنتی وقت می گذارند، برای آموزش تحت سیستم های نوین احتیاج به زمان دارند و لذا مدت زمان بیشتری را می توانند به کارهای معمول خود اختصاص دهند.
?انعطاف پذیری در برنامه ریزی:توانایی تقسیم کلاس های مبتنی بر وب به جلسات کوتاه تر، تقسیم آنها در طول روزها و هفته ها و ایجاد دسترسی ?? ساعته در ? روز هفته، به کارمندان این توانایی را می دهد تا بتوانند احتیاجات آموزشی خود را مرتفع کنند. ضمن اینکه می توانند تحصیلات خود را بدون ایجاد وقفه در کار خود، ادامه دهند.
?یادگیری بهتر : با انتقال درسها در قسمتهای کوچک، به کارمندان امکان می دهد تا درسها را به موقع و با هر کیفیتی که علاقه مند هستند آموزش ببینند. این آموزش پیشرفت چشمگیر ?? تا ?? درصدی را در یادگیری نشان داده است.
این فواید تنها به مجمع های حقوقی بسنده نمی شود. سازمان جهانی داده پیش بینی کرده است، e-Learning در آمریکا از ?.? بیلیون دلار در سال ???? به ??.? بیلیون دلار در سال ???? خواهد رسید. در ???? پیش بینی می شود درصد آموزش سنتی به آموزش نوین به حدود ?? درصد به ?? درصد برسد.معولا آموزش دروس به صورت Online بهترین شیوه درسی به حساب می آیند، اما ممکن است این سئوال مطرح شود که آموزش Online باید چه ویژگی هایی داشته باشد:
مطالب درسی باید به قسمت های کوچک تقسیم شوند تا یادگیری هر قسمت درس بیشتر از ?? دقیقه وقت نخواهد.دروس باید توسط تصاویر متحرک جذاب، آموزش داده شوند تا باعث ایجاد انگیزه نزد دانشجو شود و دروس آسانتر فراگیری شوند.برگذاری امتحان قبل از شروع درس باعث ارزیابی دانش قبلی محصل از مبحث می شود.امتحانات پس از درس، باعث درک بهتر دانشجو و سنجش او خواهد شد و باید در سطح های مختلف برگذار گردند.در حال حاضر در ایران چند شرکت معتبر به دنبال ایجاد سیستم های مناسب e-Training می باشند و به نظر می آید بعضی از دانشگاه های ایران هم به سمت ایجاد دانشگاه مجازی که بستری مناسب برای سیستم های e-Training می باشند، گام برداشته اند.

                                                                    (نوشته شده توسط نادر)


[ دوشنبه 87/2/2 ] [ 3:53 عصر ] [ نادر ]

این سیستم‌عامل به خاطر شباهت‌‌های زیادش با سیستم‌عامل‌‌های Windows ?? & ?? طرفداران زیادی پیدا کرده است. شاید شما هم یکی از علاقه‌مندان به این سیستم‌عامل باشید بنابراین ما نیز شما را با قابلیت‌‌های این سیستم‌عامل مختصرا" آشنا خواهیم ساخت.

مقدمه و تاریخچه

در سال ???? گروهی از مهندسان شرکت Microsoft با نگارش نسخه‌ی جدیدی از Windows با اسم مستعار NT تحول جدیدی را در بخش شبکه‌‌های رایانه‌‌ای پدید آوردند. چیزی نگذشت که این سیستم‌عامل توانست اطمینان مدیران و کاربران شبکه را به خوبی جلب نماید و در مدت‌زمان کوتاهی موفق شد بخش قابل ملاحظه‌‌ای از سهم بازار Novell و Unix را به خود اختصاص دهد. امروزه ورود نسخه‌‌های جدید NT یعنی نگارش‌‌های ? و اخیرا" نگارش ?، آن هم همراه با فن‌آوری‌‌های جدید در خصوص INTERNET و یکپارچه‌‌سازی مناسب با سایر محیط‌‌های شبکه، این سیستم‌عامل را به یک سیستم‌عامل برگزیده تبدیل ساخته است و مایکروسافت امیدوار است که در سال ???? بتواند بازار را تسخیر کند. به همین سبب NT نگارش ? به Windows ???? معروف شده است.

NT دارای رابط کاربر (User Interface) مشابهWindows ?? & ?? است و این خود یکی از ویژگی‌‌های مهم NT و از عوامل رواج روزافزون آن است. ضمن آن که نصب آن بسیار ساده است، هر چند این سادگی در نصب، بیشتر اوقات، کاربران و مدیران مبتدی و ناآشنا را دچار مشکل می‌‌کند؛ چرا که عمده? این کاربران عادت دارند در هنگام نصب، مقادیر پیش‌گزیده را انتخاب کنند و این امر معمولا" منجر به عدم کارآیی مناسب و یا کارآیی ضعیف سیستم و شبکه می‌‌گردد.

توسعه‌ی سخت‌‌افزار NT از قبیل امکان وجود ?? پردازنده و ? گیگابایت حافظه‌ی RAM و... همچنین سازگاری بالای آن با سایر محیط‌‌های شبکه نیز از عوامل توفیق آن محسوب شود.

در ادامه، برخی از ویژگی‌‌های NT را برای آشنایی بیشتر شما با توانایی‌‌های این سیستم‌عامل آورده‌ایم.

برخی از ویژگی‌‌های Windows NT  

?) به اشتراک‌گذاردن منابع (Resource Sharing)

همانگونه که می‌‌دانید چنانچه ابزارهایی جانبی نظیر CD-Drive یا Printer به سیستمی متصل باشد، تـنـهـا یـک کـاربـر مـی‌‌تـوانـد از ایـن مـنـابـع استـفـاده نـمـایـد؛ امـا NT بـا به اشتراک‌گذاردن این منابع در شبکه به سایرکاربران شبکه این امکان را می‌‌دهد تا بتوانند از این ابزار استفاده نمایند، یعنی کلیه‌ی کاربران مشترکا" می‌‌توانند از یک Printer یا CD-Drive و یا سایر منابع مشابه استفاده نمایند.  

?) حافظه‌ی مناسب

اجرای برنامه‌‌های کاربردی بر رویSERVER ممکن است نیاز به حافظه‌‌ی زیادی داشته باشد. در حالت عادی WindowsNT نیاز به حداقل ?? مگابایت حافظه‌ی RAM دارد. اما سیستم مدیریت حافظه‌‌ی قوی NT این اجازه را می‌‌دهد که از فضای دیسک سخت به عنوان حافظه‌ی مجازی استفاده کنید، هرچند در عمل، استفاده از فضای دیسک به جای حافظه‌ی RAM موجب کندی در سرعت می‌‌شود. Windows NT چهار گیگابایت حافظه RAM را پشتیبانی می‌‌کند.

?) مدیریت آسان

ویزاردهای سرپرستی (Administrative Wizards) این امکان را فراهم می‌‌آورند که بدون نیاز به اجرای برنامه‌‌های کاربردی مدیریتی، وظایف سرپرستی شبکه از قبیل افزودن کاربران جدید، افزودن گروه‌‌ها، اشتراک منابع، اتصال به چاپگرهای شبکه و سطح دسترسی به پرونده‌‌ها و... را به‌سهولت انجام دهید. جالب اینکه می‌‌توانید این اعمال را از طریق هر یک از ایستگاه‌‌های کاری مبتنی بر NT و حتیWindows ?? & ?? انجام دهید و برای این کار نیاز به رفتن به محل کار را ندارید و می‌‌توانید وظایف سرپرستی خود را در منزل و از طریق خط تلفن انجام دهید.

?) سازگاری و یکپارچه‌‌سازی با سایر محیط‌‌های شبکه

Windows NT انواع متداول پروتکل‌‌های شبکه را پشتیبانی کرده و می‌‌تواند هم‌زمان پروتکل‌‌های شبکه‌‌ای رایج نظیرTCP/IP, IPX/SPX و Net BEUI را اجرا کند. ضمن آن که پروتکل DLC امکان پشتیبانی برای چاپگرهای شبکه را فراهم می‌‌کند. چنانچه هم‌‌اکنون از شبکه‌ی دیگری استفاده می‌‌کنید، NT این امکان را به شما می‌‌دهد که به‌تدریج به سوی ویندوز NT حرکت کنید یعنی، با توجه به قابلیت‌‌های یکپارچه‌‌سازی آن می‌‌توانید برنامه‌‌های کاربردی NT را در ساختار شبکه‌ی فعلی به راه اندازید و سرویس‌گیرنده‌‌های شبکه می‌‌توانند به طور هم‌زمان سرویس‌گیرنده‌‌های NT یا سیستم‌عامل شبکه‌‌ی دیگر باشند.

?) NT ، هم سرویس‌دهنده و هم سرویس‌گیرنده

Windows NT این قابلیت را به شما می‌‌دهد که از یک سیستم، هم به عنوان Server و هم به عنوان ایستگاه کاری استفاده نمایید و حتی به‌سادگی می‌‌توان ازطریق NT Server به شبکه‌ی اینترنت متصل شده و از سرویس‌‌های آن استفاده نمود. مدیر شبکه بدون نیاز به ایستگاه کاری خاصی می‌‌تواند کلیه‌ی اعمال مورد نظر خود را به صورت مستقیم بر روی Server انجام دهد.

?) تحمل خرابی (Fault tolerance)

Windows NT یک سیستم‌عامل چند وظیفه‌‌ای (Multi Task) کامل است به همین علت چنانچه یک برنامه‌ی کاربردی خراب شود یا در روند کار آن اشکالی پیش آید، این امر بر عملکرد سایر برنامه‌‌ها تأثیر نمی‌‌گذارد و سیستم به کار خود ادامه می‌‌دهد. بدین ترتیب بدون این که برای سایر برنامه‌‌ها اشکالی پیش آید می‌‌توانید انجام هر یک از برنامه‌‌های صدمه‌دیده را متوقف کنید.

از سوی دیگر اگر Windows NT Backup بر روی NT Server نصب شود امکان تهیه‌ی نسخه‌‌های پشتیبان از کلیه‌ی اطلاعات را در هر زمان عرضه می‌‌کند. ضمن آن که با استفاده ازScheduling Service موجود درNT می‌‌توانید زمان‌‌بندی تهیه‌ی نسخه‌‌های پشتیبان به صورت خودکار را برنامه‌ریزی کنید.

خوشبختانه NT Backup امکان تهیه‌ی پشتیبان از دفتر ثبت (NT Registery) NT که حاوی تمام اطلاعات پیکربندی سیستم‌، سخت‌‌افزار و نرم‌‌افزار درNT هست را فراهم می‌‌کند.

در Windows NT امکان ایجاد دیسک آینه (Mirror Disk) بر روی Server وجود دارد و بدین ترتیب هر زمان که اطلاعاتی بر روی دیسک سخت Serverنوشته شود این اطلاعات به طور هم‌زمان بر روی دیسک سخت آینه نیز نوشته خواهد شد و اگر دیسک اولیه از کار بیفتد، دیسک سخت آینه ادامه‌ی عملیات را به دست خواهد گرفت.

?) یکپارچگی با Novell Netware

همانگونه که می‌‌دانید تا پیش از ظهورNT عمده? کاربران شبکه‌‌های محلی از سیستم‌عامل Netware متعلق به شرکت Novell استفاده می‌‌کردند و یکی از عواملی که می‌‌توانست موجبات موفقیت NT را فراهم آورد، سازگاری با این محیط و جلب رضایت کاربران این قبیل شبکه‌ها بود. لذا Windows NT با فراهم آوردن Gateway Service For Netware اتصال به محیط‌‌های شبکه Novell را پشتیبانی می‌‌کند.

بدین ترتیب کاربران ایستگاه‌‌های کاری NT می‌‌توانند به منابع و پرونده‌‌های اشتراکی بر روی Serverهای Novell دسترسی پیدا کنند. همچنین با استفاده از برنامه‌‌ی کمکیMigration Tool for Netware می‌‌توان بدون ایجاد وقفه بر عملکرد شبکه، تمامی حساب‌‌ها و حقوق‌‌های موجود بر روی Serverهای Novell را به NT Server منتقل و تبدیل نمود و بدین ترتیب حساب‌‌های کاربر، حساب‌‌های گروهی، اطلاعات امنیتی و حساب‌‌های سرپرستی، پرونده‌‌ها و فهرست‌‌ها و... ازNetware به NT منتقل خواهد شد.

?) بهره‌‌گیری از خدمات INTERNET

Windows NT امکان بهره‌‌گیری از کلیه‌ی خدمات INTERNET نظیر سرویس WEB، Gopher،TELNET،FTP و... را به شکل کامل فراهم می‌‌کند.


[ دوشنبه 87/2/2 ] [ 3:39 عصر ] [ نادر ]

علاو ه بر مواردی که گفته شد NT دارای قابلیت‌‌های دیگری است که از حوصله‌ی این بحث خارج بوده و به ذکر عناوین آنها اکتفا می‌‌کنیم.

? این قابلیت‌‌ها عبارتند از:

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 87/2/2 ] [ 3:39 عصر ] [ نادر ]
 کامپیوترهای ژنتیکی آینده

 

 

در زمان های گذشته ، هر شاخه از علم ، سرش در کار خودش بود و کاری به کار بقیه نداشت. ولی در این دوره و زمانه ، اوضاع به قدری پیچیده شده که می شود انتظار هر اتفاقی را داشت.
نمونه آن هم دخالت علم ژنتیک در دنیای کامپیوترها و صفر و یک
است. این روزها محققان نانوفن آوری تلاش می کنند که از DNA در مدارات الکترونیک و از جمله کامپیوترها استفاده کنند.
اولین کسی که به سرش زد از
DNA در زمینه هایی غیر از زیست شناسی هم می شود استفاده کرد ، یک شیمی دان دانشگاه نیویورک بود به اسم نایمن سیمن.
از 22 سال پیش ، او به این قضیه فکر می کرد که چگونه می توان
اطلاعات ژنتیک موجود در DNA را برای انجام وظایف سودمند دیگر، مهندسی کرد. هر مولکول DNA کدی در داخل ساختمانش دارد که محققان می توانند با دوباره تنظیم کردن آن ، پیوند مولکول های DNA با همدیگر را کنترل کنند. هدف این وصله و پینه زدن مولکول های DNA ، رسیدن به کارخانه های میکروسکوپی است که می توانند مولکول های سفارشی (مولکول هایی با خصوصیات از قبل تعیین شده) و عناصر الکترونیکی ده برابر کوچک تر (نسبت به محدودیت های فعلی برای اندازه عناصر الکترونیکی) تولید کنند.
هر
مولکول DNA در ساختمان داخلی اش یک کد دارد که می توان با دوباره فرموله و تنظیم کردن آن ، اتصالات مولکول های DNA به همدیگر را کنترل کرد. هر رشته منفرد DNA ، رشته طولانی و بلندی است که از بلوک های بنیادین شیمیایی: ادنین (A)، تایمین (T)، سایتوزین (C)و گوانین (G)تشکیل شده است.
هر موجود زنده ، یک کد ژنتیک منحصر به
فرد در داخل سلول هایش دارد که با ترکیبی از حروف بالا مشخص می شود.
دو رشته
DNA می توانند با هم ترکیب شوند و مارپیچ دوبل معروفی را که توسط کریک و واتسون در 1953 کشف شد، تشکیل بدهند. اما این آرایش نردبانی دوقلو تنها زمانی می تواند اتفاق بیفتد که بلوک های بنیادین داخل دو رشته با هم سازگار باشند؛ یعنی پیوند A با T و پیوند C با G.
به گفته توماس لابین از دانشگاه
Duke این پیوندها مثل یک چسب هوشمند می داند کدام قطعه ها را به هم بچسباند. لابین و گروهش با طراحی ساختاری که چند قطعه DNA داشت کارشان را شروع کردند. این قطعه ها با هم در یک محلول آبی مخلوط می شوند ، سپس قطعه هایی با کد سازگار با هم پیوند تشکیل می دهند تا چند کپی از ساختار خواسته شده را شکل دهند.حتما شما هم اسباب بازی هایی را دیده اید که قطعات شان از هم جداست و با وصل کردن آن ها به هم مثلا یک هواپیما یا ماشین ساخته می شود. روش ترکیب شدن مولکول های DNA هم شبیه این اسباب بازی هاست ، با این تفاوت که تنها کافی است جعبه قطعات جدا از هم را تکان بدهی تا خود قطعات به صورت خودکار همدیگر را پیدا کنند و به هم بچسبند!


[ دوشنبه 86/12/20 ] [ 4:6 عصر ] [ نادر ]

 

           DNA در طبیعت اغلب فقط یک زنجیره به هم پیوسته بلند دارد، ولی محققان ترجیح می دادند شکل های دیگری را هم داشته باشند.
بیشتر از سی
سال پیش ، زیست شناس ها کشف کردند که سلول ها در دوران اصلاح و بازسازی ،مولکول های DNA ای به شکل صلیب می سازند. بازوهای کناری یا شاخه های این مولکول های DNA کد ژنتیکی را داشتند که حرف هایش از سر و ته یکسان خوانده می شد ؛ مثل کلمات متقارنی مانند گرگ و کمک.
سیمن و گروهش این ترتیب متقارن
DNA را تغییر دادند تا یک مولکول پایدار با چهار بازو بسازند. آنها همچنین توانستند DNA با 3 ، 5 و 6 بازو بسازند.
این اشکال چسبناک دو بعدی از سر تا ته تنها چند نانونمتر طول داشتند(هر
نانومتر = یک میلیاردیم متر). محققان هم چنین برای آن ها سرهای چسبناکی طراحی کردند.
این رشته های
DNA با سرهای چسبناک به عنوان وصل کننده میان مولکول ها عمل می کردند.اوایل امسال لابین و همکارانش با قطعات DNA صلیبی شکل ، یک شبکه های چهار در چهار ساختند.
با اضافه کردن یک نوع پروتئین به این شبکه ها، این گروه
توانستند قدم رو به جلویی را برای ساخت عناصر نانوالکترونیک بردارند. حالا دیگر دانشمندان می توانستند مواد کاربردی دیگری مثل فلزات ، نیمه هادی ها و عایق ها را به این مولکول های DNA ویژه اضافه کنند و کارهای خاصی را با آن ها بکنند. مثلا همین اواخر، از این تکنیک برای ساخت یک ترانزیستور ساده و همین طور سیم های فلزی استفاده شد.البته برای ساخت عناصر پیچیده تر یک مشکل وجود دارد. محققان برای این که بار منفی DNA را پایدار نگاه دارند، یون های مثبت را به محلول اضافه می کنند.
ولی
ممکن است یون ها با مواد کاربردی لازم برای ساخت عناصر الکترونیکی تداخل داشته باشند. یک راه حل استفاده از مولکول های شبه DNA ای است که همان کد DNA قبلی را داشته باشند ولی بی بار(خنثی) باشند. سیمن می گوید در حدود 1000 مشتق از DNA با "رنگ و بوهای" مختلف وجود دارد که از یکی از آن ها برای این کار می توان استفاده کرد. ولی مشکل این کار این است که ساخت این DNA جایگزین ، 10 برابر گران تر از DNA اصلی در می آید. البته با اوضاع فعلی که تکنیک های تولید تراشه ها به بن بست رسیده و نمی توان تا اندازه های کوچک تر از چند ده نانومتر جلوتر رفت ، این روش سودمند است.
با استفاده از این آرایش مولکول های شبه DNA ، نه تنها کامپیوترها و دیگر وسایل ما فشرده تر می شوند، بلکه سریع تر هم می شوند.محققان می توانند از DNA های ویژه برای حرکت دادن دیگر مولکول های DNA هم استفاده کنند.
اولین بار در سال
0200 محققان توانستند یک DNA شبیه Vبسازند که مثل یک قیچی مولکولی عمل می کرد، یعنی دو سر این مولکول V شکل بسته می شد و دوباره باز می شد. با استفاده از چنین حرکت هماهنگ مشابهی ، سیمن و همکارانش در سال 2004 یک مولکول DNA دو پا ساختند که می توانست راه برود. چیزی که بهتر است به آن یک نانوروبات بگوییم.
لابین می گوید
در آینده ممکن است پزشک ها ماشین های DNA خودکار را به عنوان حسگرهای زیستی و یا سیستم های تحویل دارو به بدن تزریق کنند و مکان های مشخصی مثل تومورها و یا لخته های خونی را هم هدف بگیرند.

اگرچه برای عملی شدن بعضی از این کاربردها چندین سال وقت لازم است ولی سرعت پیشرفت در این حوزه از علم آن قدر زیاد است که بعید نیست همین فردا پس فردا به نتیجه هم برسند!


[ دوشنبه 86/12/20 ] [ 4:5 عصر ] [ نادر ]

            در جنگ الکترونیکی , مراقبت از افکار

 دکتر ماتسودا پدر جامعه اطلاعاتی در سال ???? عنوان کرد که آزادی ما با استفاده از علم سایبرنتیک که برای اکثر مردم ناشناخته است تهدید می شود. این فناوری مغز انسان ها را به وسیله تراشه های کاسته شده در بدن، به ماهواره های تحت نظارت ابرکامپیوترهای زمینی ارتباط می دهد. از روش های مراقبت از افکار استفاده می کند تا رفتار و اخلاق انسان ها را تغییر دهد. تاثیرگذاری بر کارکرد مغز یک هدف مهم برای اهداف نظامی و اطلاعاتی است. ??سال پیش پرتو ایکس می توانست تراشه های کاشته شده در بدن انسان را که به اندازه یک سانتی متر بود نشان دهد. امروزه این تراشه ها تا اندازه یک دانه برنج کوچک شده اند. این تراشه ها در ابتدا از سیلیکون ساخته می شدند، ولی امروزه از جنس آرسنیدگالیم هستند. امروزه آنها به قدری کوچک اند که با عمل جراحی و یا حتی شلیک مخفیانه که شخص متوجه آن نمی شود، در بخش های مختلف بدن از جمله گردن و پشت سر نصب می شوند که تقریبا غیرقابل شناسایی و درآوردن هستند.
روش کار به گونه ای است که حتی امکان کارگذاری این تراشه ها در بدن هر بچه تازه به دنیا آمده ای نیز وجود دارد که از آن پس تا پایان عمر، عمل شناسایی فرد به وسیله تراشه ها انجام می شود. تراشه های امروزی با فرکانس پایین رادیویی کار می کنند و آنها را هدف می گیرند. به این ترتیب فرد تراشه گذاری شده با استفاده از ماهواره ها در تمام جهان به راحتی ردیابی می شود. وقتی یک تراشه هفت میکرومتری یک دهم یک تار موی انسانی در عصب بینایی چشم قرار می گیرد می تواند ضربان عصبی مغز را جذب کند و تمام اطلاعات دریافت شده شخص را به ابرکامپیوتر مربوطه انتقال داده و سپس از طریق تراشه برای تجربه مجدد به شخص بازگردانده می شود. یک کامپیوتر می تواند با استفاده از روش مشاهده دور RMS سیگنال های رمزگذاری شده را بفرستد و بر رفتار شخص تاثیر بگذارد. این روش باعث می شود که شخص سالم دچار توهم شود یا صداهایی بشنود. هر فکر، عکس العمل، دیدن و شنیدن مجموعه ای از پتانسیل های عصبی معین را در مغز و میدان الکترومغناطیسی آن ایجاد می کنند که می تواند به صورت فکر، عکس و صدا درآید. روش نظارت الکترونیکی می تواند به صورت همزمان میلیون ها نفر را تعقیب و اداره کند. هر یک از ما همان طور که یک اثر انگشت منحصر به فرد داریم، در مغزمان نیز یک فرکانس انعکاس ویژه داریم که منحصر به فرد است. سیگنال های الکترومغناطیسی را می توان به مغز فرستاد و باعث شد که انسان هدف صداهای مورد نظر را بشنود یا تصویرهای مورد نظر را ببیند. این یکی از روش های جنگ الکترونیکی است. پیش از آنکه فضانوردان آمریکایی به فضا بروند، تراشه گذاری می شوند تا افکار و احساسات آنها ?? ساعته به ثبت برسد. روزنامه واشینگتن پست گزارش داد که در ماه مه ????، ویلیام شاهزاده انگلیسی در سن ?? سالگی تراشه گذاری شد بنابراین هرگاه ربوده شود امواج رادیویی با فرکانس مشخص به راحتی او را پیدا می کند. سیگنال های تراشه به وسیله یک ماهواره مخصوص به صفحه کامپیوتر مرکز پلیس ارتباط می یابند و در آنجا حرکات شاهزاده ردیابی می شود. در واقع او را می توان در تمام نقاط جهان ردیابی کرد. خبرگزاری ها گزارش نکردند که شخصی بودن مسائل فرد تراشه گذاری شده برای بقیه عمر وی از بین می رود یا خیر مراقبت کننده مخفی می تواند با استفاده از فرکانس های مختلف خصوصیات احساسی شخص را عوض کند، فردی می تواند پرخاشگر شده و یا به نحوی دیگر تحت تاثیر قرار گیرد. بنابراین می توان سرباز ماشینی به وجود آورد. این مجموعه فناوری از دهه ?? در برخی از کشورهای عضو ناتو استفاده شده است، بدون اینکه مردم عادی و دانشگاهیان چیزی راجع به آن بشنوند. بنابراین درباره چنین روش نظارت فکری مهاجمی مطالب بسیار کمی در مقالات علمی و دانشگاهی وجود دارد. روش های مراقبت از فکر را می توان برای مقاصد سیاسی استفاده کرد. هدف مراقبت کننده مغز این است که انسان های هدف برخلاف خواسته یا منافع وی عمل نمی کنند. این گروه انسان ها را حتی می توان برنامه ریزی کرد تا جنایتی انجام دهند که پس از آن، از عملی که انجام داده اند هیچ چیز را به خاطر نمی آورند. این جنگ ساکت توسط سازمان های اطلاعاتی و نظامی روی سربازان و افراد ناشناس انجام می شود. تحریک الکتریکی مغز از سال ???? به طور سدی برای نظارت بر مردم بدون آگاهی و رضایتشان صورت می گیرد. در صورتی که تمام قراردادهای جهانی حقوق بشر بدون استثنا تحت نظارت قرار گرفتن انسان ها را حتی در زندان ها ممنوع کرده اند، چه برسد به مردم معمولی. علاوه بر مراقبت فکری الکترونیکی، شیوه های شیمیایی نیز گسترش یافته است. داروهای تغییردهنده افکار و گازهای مختلف قابل تنفس را که می توانند افکار انسان را تغییر دهند، وارد مجاری هوایی و لوله های آب می کنند. به این ترتیب در بسیاری از کشورها باکتری و ویروس ها را آزمایش می کنند. ابر فناوری امروز، وظایف و کارکردهای مغز ما را از طریق تراشه و یا حتی بدون آن، به ماهواره ها و از آنجا به کامپیوترهایی در ایالات متحده متصل می کنند. آخرین ابرکامپیوترها به قدری قوی هستند که می توانند تمام مردم روی زمین را تحت نظر داشته باشند.

                              


[ دوشنبه 86/12/20 ] [ 4:0 عصر ] [ نادر ]

مقدمه‌ای پیرامون مهندسی ارزش

   تاریخچه

از سال 1961 که لارنس مایلز در کتاب ًروش های فنی تحلیل و مهندسی ارزش ً ، تحلیل ارزش را همچون دیدگاهی خلاق و سازمان یافته در جهت شناسایی و حذف هزینه های غیر ضروری ، تعریف کرد تا سال 1995 که ساکسنا و کریشنان کتاب ً مهندسی ارز ش در مدیریت پروژه ً را منتشر نمودند ، مهندسی ارزش به صورت یک روش فنی پذیرفته شده در فعالیتهای طراحی و اجرایی در بیشتر کشورها تثبیت گردید و رسمیت یافت ، به طوری که بسیاری از دست اندر‌کاران عرصه‌های اجرایی به ویژه طراحان ، پیمانکاران و کارفرمایان با مفاهیم و روش های فنی مهندسی ارزش آشنا شدند.

 تحلیل ارزش به صورت یک روش فنی ویژه، در سال های پس از جنگ جهانی دوم در دستور کار قرار گرفت. کار طراحی و تدوین این روش به دستور هری ارلیکر معاون فنی بخش خریدهای شرکت جنرال الکتریک آغاز شد. وی معتقد بود که برخی از مواد و مصالح و طرحهای جایگزین که به طور ضروری و به علت کمبودهای زمان جنگ به کار گرفته می‌شدند دارای عملکرد بهتر با هزینه کمتر هستند. به دستور او در داخل شرکت و به منظور ارتقای کارایی تولید از طریق تامین مواد، مصالح و روشهای جایگزین برای مواد و مصالح پرهزینه، کوشش همه‌جانبه‌ای به عمل آمد.

 در سال 1947 این وظیفه برعهده لارنس مایلز مهندس ارشد شرکت جنرال‌الکتریک نهاده شد. مایلز  با روش‌ها و فنون موجود به پژوهش پرداخت و از برخی روشهای مرسوم به صورت تلفیقی با روش مرحله به مرحله خویش برای تحلیل ارزش بهره گرفت. مایلز که مبتکر و بنیانگذار مهندسی ارزش به‌شمار می‌رود، یک روش رسمی را به اجرا درآورد که در جریان آن چندین گروه از کارکنان شرکت، عملکرد محصولات تولیدی شرکت جنرال الکتریک را بررسی می‌کردند. آنان به اتکای روشهای خلاق گروهی و بدون افت کارایی محصول، تغییراتی در محصولات شرکت بوجو د آوردند و هزینه‌های تولید را کاهش دادند. روش تحلیل ارزش به عنوان یک استاندارد در شرکت جنرال الکتریک پذیفته شد و به تدریج شرکت‌های دیگر و برخی سازمان های دولتی نیز این روش جدید را به عنوان ابزاری برای کاستن از هزینه‌های خود به کار بستند . این روش جدید ، همان مهندسی ارزش بود.

مهندسی ارزش روایت موفقیتها

 با آنکه اغلب روشهای به کار گرفته شده در آن روزها تازگی نداشت ، بهره گیری از فلسفه نگرش عملکردی ، کاری نو و بی بدلیل بود. در سال 1954 دفتر کشتی سازی نیروی دریایی، در سال 1956 سپاه اردنانس ارتش و در سال 1961 نیروی هواییی آمریکا به دنبال کاربست تحلیل ارزش و نتیجه بخش واقع شدن این روش در تقلیل هزینه‌ها، به امکانات و تواناییهای بالقوه آن علاقمند شدند. عنوان ً تحلیل ارزش ً در این مرحله و به منظور تاکید بر جنبه‌های مهندسی به ً مهندسی ارزش ً تغییر یافت. در سال 1962 مک نامارا وزیر دفاع آمریکا، حیثیت و اعتبار خود را بر کار بست مهندسی ارزش متکی ساخت. مهندسی ارزش عنصر اصلی حرکت در جهت کاهش هزینه‌های دفاعی آمریکا شد. مک نامارا حرکتی بزرگ در طراحی و اجرای سیستم‌های برنامه ریزی متکی بر شبکه- review tchnique -pert program evaluation and (روشهای فنی ارزشیابی و بازنگری برنامه) وcpm– critical path metpd – (روش مسیر بحرانی) ایجاد کرد و دستور داد تا این روشها در تمام برنامه‌ریزیها و طراحیهای وزارت دفاع استفاده شود. پیش از آغاز استفاده از مهندسی ارزش در آئین نامه تدارکات نیروهای مسلح آمریکا، کاربرد آن در عرصه ساختمان و کارهای اجرایی بسیار اندک و اتفاقی بود. سپاه مهندسی ارتش آمریکا درنخستین دهه کاربرد مهندسی ارزش حدود 200 میلیون دلار صرفه جویی کرد، که بخش عمده این صرفه جویی نیز نتیجه ارزیابی دوباره پروژه‌های اصلی توسط خود این سپاه بوده است. در همان دوره بیش از 2200 پیمانکار برای کاستن از هزینه‌ها به کمک مهندسی ارزش، پیشنهادهایی ارائه کردند که از آن میان 1400 پیشنهاد پذیرفته شد و معادل 7 میلیون دلار صرفه جویی گردید.

صنعت ساختمان تا سال 1972 به طور کلی، فقط تا حدودی به مهندسی ارزش ابراز علاقه کرده بود. در سال 1972 دوازدهمین کنفرانس سالانه ً انجمن آمریکایی مهندسان ارزش ً (Sive) بر کاربست تحلیل ارزش در صنعت ساختمان تأکید کرد. در سیزدهمین کنفرانس که در شیکاگو برگزار شد، بیش از نیمی از حاضران را معماران، مهندسان و پیمانکاران تشکیل می دادند. انجمن زمین شناسی آمریکا در مارس 1972، اعلام کرد که شرایط مربوط به مهندسی ارزش در اغلب قراردادهای معماری، مهندسی و مدیریت اجرا، گنجانده شده است. در سال 1974 به دعوت انجمن زمین شناسی آمریکا ً شورای سراسری مدیریت ارزش ً به منظور توسعه و هماهنگ سازی کوششهای مربوط به مهندسی ارزش، تأسیس شد. چهاردهمین اجلاس ً انجمن آمریکایی مهندسان ارزش ً که در سال 1973 به تشریح دستاوردهای مهندسی ارزش پرداخت، مشخص نمود که به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری برای اجرای مهندسی ارزش چیزی حدود 53/4 دلار صرفه جویی در هزینه های اجرایی بدست آمده است، به نحوی که از زمان کاربست مهندسی
[ دوشنبه 86/12/20 ] [ 9:57 صبح ] [ نادر ]

ارزش در آمریکا تا سال 1973 معادل 8/1 میلیارد دلار صرفه جویی شده است. این صرفه جویی تا سال 1989 به بیش از 3/4 میلیارد دلار افزایش یافته است. بازده مهندسی ارزش از سال 1973 تا سال 1995 برای هر یک دلار هزینه سرمایه گذاری شده، مبلغی حدود 15 تا 30 دلار بوده است.

اجرای مهندسی ارزش

 آنچه از تجربیات اجرای مهندسی ارزش تا کنون حاصل شده است، کشف و تدوین برخی مفاهیم و اصول بنیادی است که اساس رشد و تکامل روشهای مهندسی ارزش قرار گرفته است. این اصول بنیادی عبارتند از:

1- بهره گیری از کارشناسان چند تخصصی برای اعمال تغییرات

2- تکمیل تدریجی تغییرات از طریق مطالعه و بررسی عینی کار

3- بهره گیری از یک منطق اساسی برای طرح پرسش‌ها

4- برنامه‌ریزی انجام کار.

 در طی چندین سال، روشهای فنی مهندسی ارزش همانند عرصه‌های کاربست آن، گسترش پیدا کرد. امروزه تحلیل یا مهندسی ارزش، رشته ای شناخته شده برای ارتقای ارزش تولیدات یا خدمات به شمار می‌رود. مهندسی ارزش، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یک طرح، از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری انجام می‌شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم‌ترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی، شناخته شده است.

 مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی‌داند. هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری بدون افزودن بر هزینه‌ها یا کاستن از کیفیت کار است. افزایش پیوسته هزینه‌های اجرایی و توسعه روز افزون فن آوری، حذف آن بخش از هزینه ها را که نقشی در ارتقای کیفیت ندارند و از لحاظ اجرایی نیز غیر ضروری می باشند، الزامی ساخته است. کاربست مهندسی ارزش در پروژه های اجرایی با توجه به پیچیدگی کارها به ویژه در طرحهای بزرگ اجرایی، می تواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در کنترل هزینه ها تبدیل شود. هدف این روش، از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است که موجب تحمیل هزینه های غیر ضروری می شود، بدون آنکه آسیبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید.

 مهندسی ارزش، مجموعه ای متشکل از چندین روش فنی است که با بازنگری و تحلیل اجزای کار، قادر خواهد بود، اجرای کامل طرح را با کمترین هزینه و زمان تحقق بخشد. هزینه طرح در این مقوله نه فقط هزینه های طراحی و اجرا بلکه هزینه های مالکیت شامل بهره برداری، تعمیر و نگهداری و هزینه های مصرف در سراسر دوره عمر مفید طرح را نیز شامل می شود. روشهای مهندسی ارزش می تواند موجب اصلاح و ارتقای کیفیت فرایندهای تولید صنعتی و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از یک پروژه اجرایی گردد. برخلاف آنچه که در صنایع تولیدی مرسوم است و می توان یک روش اصلاحی را همواره در مراحل بعدی تولید یک محصول خاص نیز اجرا کرد، در پروژه های ساختمانی که هر سازه دارای شرایط ویژه ای است، حدود کاربست یک روش اصلاحی مهندسی ارزش، محدود به همان پروژه است گذشته از این، امکانات صرفه جویی در هزینه های یک پروژه اجرایی نیز در مراحل مختلف آن تفاوتهای بسیار پیدا می کند. با آنکه روش مهندسی ارزش را می توان در تمام مراحل یک پروژه اجرایی به کاربست، بیشترین مزایای آن زمانی حاصل می شود که در نخستین مراحل برنامه‌ریزی و طراحی به کار گرفته شود. نوآوری و جنبه های کاربردی مهندسی ارزش، این روش را از روشهای سنتی و متعارف کاهش هزینه ها، متمایز می گرداند. روشهای سنتی کاهش هزینه ها، عموماً از تجربیات گذشته، نگرشها و عاداتی که جنبه تکرار به خود گرفته است، تبعیت می کند و اثری از خلاقیت در آنها دیده نمی شود. مهندسی ارزش برعکس، گردآوری اطلاعات، شناسایی عرصه های مشکل دار، پیشنهاد و تدوین روشها و طرحهای ابتکاری، پرورش اندیشه های نو و تدقیق همه جانبه دیدگاههایی را که قرار است توصیه شود، مطرح می سازد.

 فرآیند مهندسی ارزش، فرآیندی منطقی و ساختار یافته است که در آن از یک گروه کارشناس چند تخصصی برای هدفهای زیر استفاده می شود:

 1- انتخاب پروژه یا محصول مناسب برای تحلیل با توجه به زمان صرف شده برای مطالعه.

 2- مشخص کردن و اندازه گیری کردن ارزش جاری یک پروژه و محصول یا اجزای تشکیل دهنده آن با توجه به عملکردهایی که نیازها، هدفها و خواستهای یک پروژه را برآورد می سازد.

 3- تدوین و ارزیابی گزینه های جدید برای تخمین یا ارتقای کیفیت بخشهای وابسته با هزینه کمتر.

 4- انطباق گزینه جدید با بهترین راه عملی کردن آن.

گروه مهندسی ارزش از طراحان، پیمانکاران، تحلیل گران ارزش و کارفرمای یک پروژه اجرایی تشکیل می شود. این گروه گرچه در کنار یکدیگر و در پروژه ای واحد کار نمی کنند اما از لحاظ موضوع به یکدیگر مربوط بوده و با زمینه های تخصصی
[ دوشنبه 86/12/20 ] [ 9:56 صبح ] [ نادر ]
   1   2      >
درباره وبلاگ

سلام من نادر اهل تبریز هستم از انتخاب سایت من برای بازدیدتون ممنونم .این وب سایت مطالبی در مورد علوم و فناوری های روز دنیا به شما کاربران عزیز ارایه می کند همچنین محلی مطمئن جهت معرفی محصولات و تکنولوژی های ارایه شده توسط کمپانی های مختلف می باشد فقط ممنون میشم ازتون که نظرتون رو در مورد مطالب سایت ارایه بدید چون معتقدم با نظرات شما پیشرفت میکنم.
برچسب‌ها وب
PHP (2)
خبر (2)
هک (2)
هکر (2)
عکس (1)
گیم (1)
نرو (1)
هکر (1)
سی (1)
درب (1)
رسم (1)
PHYTON (1)
RECORD (1)
VLC (1)
از (1)
45 (1)
A (1)
ACM (1)
ADSL (1)
bonedam (1)
C (1)
C## (1)
dorma (1)
durma (1)
HTML (1)
Https (1)
ICPC (1)
J (1)
JAVA (1)
KABA (1)
nabco (1)
امکانات وب