سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرتال فناوری اطلاعات آراکس :پرتالی متفاوت ARAX
لینک دوستان

این سیستم‌عامل به خاطر شباهت‌‌های زیادش با سیستم‌عامل‌‌های Windows ?? & ?? طرفداران زیادی پیدا کرده است. شاید شما هم یکی از علاقه‌مندان به این سیستم‌عامل باشید بنابراین ما نیز شما را با قابلیت‌‌های این سیستم‌عامل مختصرا" آشنا خواهیم ساخت.

مقدمه و تاریخچه

در سال ???? گروهی از مهندسان شرکت Microsoft با نگارش نسخه‌ی جدیدی از Windows با اسم مستعار NT تحول جدیدی را در بخش شبکه‌‌های رایانه‌‌ای پدید آوردند. چیزی نگذشت که این سیستم‌عامل توانست اطمینان مدیران و کاربران شبکه را به خوبی جلب نماید و در مدت‌زمان کوتاهی موفق شد بخش قابل ملاحظه‌‌ای از سهم بازار Novell و Unix را به خود اختصاص دهد. امروزه ورود نسخه‌‌های جدید NT یعنی نگارش‌‌های ? و اخیرا" نگارش ?، آن هم همراه با فن‌آوری‌‌های جدید در خصوص INTERNET و یکپارچه‌‌سازی مناسب با سایر محیط‌‌های شبکه، این سیستم‌عامل را به یک سیستم‌عامل برگزیده تبدیل ساخته است و مایکروسافت امیدوار است که در سال ???? بتواند بازار را تسخیر کند. به همین سبب NT نگارش ? به Windows ???? معروف شده است.

NT دارای رابط کاربر (User Interface) مشابهWindows ?? & ?? است و این خود یکی از ویژگی‌‌های مهم NT و از عوامل رواج روزافزون آن است. ضمن آن که نصب آن بسیار ساده است، هر چند این سادگی در نصب، بیشتر اوقات، کاربران و مدیران مبتدی و ناآشنا را دچار مشکل می‌‌کند؛ چرا که عمده? این کاربران عادت دارند در هنگام نصب، مقادیر پیش‌گزیده را انتخاب کنند و این امر معمولا" منجر به عدم کارآیی مناسب و یا کارآیی ضعیف سیستم و شبکه می‌‌گردد.

توسعه‌ی سخت‌‌افزار NT از قبیل امکان وجود ?? پردازنده و ? گیگابایت حافظه‌ی RAM و... همچنین سازگاری بالای آن با سایر محیط‌‌های شبکه نیز از عوامل توفیق آن محسوب شود.

در ادامه، برخی از ویژگی‌‌های NT را برای آشنایی بیشتر شما با توانایی‌‌های این سیستم‌عامل آورده‌ایم.

برخی از ویژگی‌‌های Windows NT  

?) به اشتراک‌گذاردن منابع (Resource Sharing)

همانگونه که می‌‌دانید چنانچه ابزارهایی جانبی نظیر CD-Drive یا Printer به سیستمی متصل باشد، تـنـهـا یـک کـاربـر مـی‌‌تـوانـد از ایـن مـنـابـع استـفـاده نـمـایـد؛ امـا NT بـا به اشتراک‌گذاردن این منابع در شبکه به سایرکاربران شبکه این امکان را می‌‌دهد تا بتوانند از این ابزار استفاده نمایند، یعنی کلیه‌ی کاربران مشترکا" می‌‌توانند از یک Printer یا CD-Drive و یا سایر منابع مشابه استفاده نمایند.  

?) حافظه‌ی مناسب

اجرای برنامه‌‌های کاربردی بر رویSERVER ممکن است نیاز به حافظه‌‌ی زیادی داشته باشد. در حالت عادی WindowsNT نیاز به حداقل ?? مگابایت حافظه‌ی RAM دارد. اما سیستم مدیریت حافظه‌‌ی قوی NT این اجازه را می‌‌دهد که از فضای دیسک سخت به عنوان حافظه‌ی مجازی استفاده کنید، هرچند در عمل، استفاده از فضای دیسک به جای حافظه‌ی RAM موجب کندی در سرعت می‌‌شود. Windows NT چهار گیگابایت حافظه RAM را پشتیبانی می‌‌کند.

?) مدیریت آسان

ویزاردهای سرپرستی (Administrative Wizards) این امکان را فراهم می‌‌آورند که بدون نیاز به اجرای برنامه‌‌های کاربردی مدیریتی، وظایف سرپرستی شبکه از قبیل افزودن کاربران جدید، افزودن گروه‌‌ها، اشتراک منابع، اتصال به چاپگرهای شبکه و سطح دسترسی به پرونده‌‌ها و... را به‌سهولت انجام دهید. جالب اینکه می‌‌توانید این اعمال را از طریق هر یک از ایستگاه‌‌های کاری مبتنی بر NT و حتیWindows ?? & ?? انجام دهید و برای این کار نیاز به رفتن به محل کار را ندارید و می‌‌توانید وظایف سرپرستی خود را در منزل و از طریق خط تلفن انجام دهید.

?) سازگاری و یکپارچه‌‌سازی با سایر محیط‌‌های شبکه

Windows NT انواع متداول پروتکل‌‌های شبکه را پشتیبانی کرده و می‌‌تواند هم‌زمان پروتکل‌‌های شبکه‌‌ای رایج نظیرTCP/IP, IPX/SPX و Net BEUI را اجرا کند. ضمن آن که پروتکل DLC امکان پشتیبانی برای چاپگرهای شبکه را فراهم می‌‌کند. چنانچه هم‌‌اکنون از شبکه‌ی دیگری استفاده می‌‌کنید، NT این امکان را به شما می‌‌دهد که به‌تدریج به سوی ویندوز NT حرکت کنید یعنی، با توجه به قابلیت‌‌های یکپارچه‌‌سازی آن می‌‌توانید برنامه‌‌های کاربردی NT را در ساختار شبکه‌ی فعلی به راه اندازید و سرویس‌گیرنده‌‌های شبکه می‌‌توانند به طور هم‌زمان سرویس‌گیرنده‌‌های NT یا سیستم‌عامل شبکه‌‌ی دیگر باشند.

?) NT ، هم سرویس‌دهنده و هم سرویس‌گیرنده

Windows NT این قابلیت را به شما می‌‌دهد که از یک سیستم، هم به عنوان Server و هم به عنوان ایستگاه کاری استفاده نمایید و حتی به‌سادگی می‌‌توان ازطریق NT Server به شبکه‌ی اینترنت متصل شده و از سرویس‌‌های آن استفاده نمود. مدیر شبکه بدون نیاز به ایستگاه کاری خاصی می‌‌تواند کلیه‌ی اعمال مورد نظر خود را به صورت مستقیم بر روی Server انجام دهد.

?) تحمل خرابی (Fault tolerance)

Windows NT یک سیستم‌عامل چند وظیفه‌‌ای (Multi Task) کامل است به همین علت چنانچه یک برنامه‌ی کاربردی خراب شود یا در روند کار آن اشکالی پیش آید، این امر بر عملکرد سایر برنامه‌‌ها تأثیر نمی‌‌گذارد و سیستم به کار خود ادامه می‌‌دهد. بدین ترتیب بدون این که برای سایر برنامه‌‌ها اشکالی پیش آید می‌‌توانید انجام هر یک از برنامه‌‌های صدمه‌دیده را متوقف کنید.

از سوی دیگر اگر Windows NT Backup بر روی NT Server نصب شود امکان تهیه‌ی نسخه‌‌های پشتیبان از کلیه‌ی اطلاعات را در هر زمان عرضه می‌‌کند. ضمن آن که با استفاده ازScheduling Service موجود درNT می‌‌توانید زمان‌‌بندی تهیه‌ی نسخه‌‌های پشتیبان به صورت خودکار را برنامه‌ریزی کنید.

خوشبختانه NT Backup امکان تهیه‌ی پشتیبان از دفتر ثبت (NT Registery) NT که حاوی تمام اطلاعات پیکربندی سیستم‌، سخت‌‌افزار و نرم‌‌افزار درNT هست را فراهم می‌‌کند.

در Windows NT امکان ایجاد دیسک آینه (Mirror Disk) بر روی Server وجود دارد و بدین ترتیب هر زمان که اطلاعاتی بر روی دیسک سخت Serverنوشته شود این اطلاعات به طور هم‌زمان بر روی دیسک سخت آینه نیز نوشته خواهد شد و اگر دیسک اولیه از کار بیفتد، دیسک سخت آینه ادامه‌ی عملیات را به دست خواهد گرفت.

?) یکپارچگی با Novell Netware

همانگونه که می‌‌دانید تا پیش از ظهورNT عمده? کاربران شبکه‌‌های محلی از سیستم‌عامل Netware متعلق به شرکت Novell استفاده می‌‌کردند و یکی از عواملی که می‌‌توانست موجبات موفقیت NT را فراهم آورد، سازگاری با این محیط و جلب رضایت کاربران این قبیل شبکه‌ها بود. لذا Windows NT با فراهم آوردن Gateway Service For Netware اتصال به محیط‌‌های شبکه Novell را پشتیبانی می‌‌کند.

بدین ترتیب کاربران ایستگاه‌‌های کاری NT می‌‌توانند به منابع و پرونده‌‌های اشتراکی بر روی Serverهای Novell دسترسی پیدا کنند. همچنین با استفاده از برنامه‌‌ی کمکیMigration Tool for Netware می‌‌توان بدون ایجاد وقفه بر عملکرد شبکه، تمامی حساب‌‌ها و حقوق‌‌های موجود بر روی Serverهای Novell را به NT Server منتقل و تبدیل نمود و بدین ترتیب حساب‌‌های کاربر، حساب‌‌های گروهی، اطلاعات امنیتی و حساب‌‌های سرپرستی، پرونده‌‌ها و فهرست‌‌ها و... ازNetware به NT منتقل خواهد شد.

?) بهره‌‌گیری از خدمات INTERNET

Windows NT امکان بهره‌‌گیری از کلیه‌ی خدمات INTERNET نظیر سرویس WEB، Gopher،TELNET،FTP و... را به شکل کامل فراهم می‌‌کند.


[ دوشنبه 87/2/2 ] [ 3:39 عصر ] [ نادر ]
درباره وبلاگ

سلام من نادر اهل تبریز هستم از انتخاب سایت من برای بازدیدتون ممنونم .این وب سایت مطالبی در مورد علوم و فناوری های روز دنیا به شما کاربران عزیز ارایه می کند همچنین محلی مطمئن جهت معرفی محصولات و تکنولوژی های ارایه شده توسط کمپانی های مختلف می باشد فقط ممنون میشم ازتون که نظرتون رو در مورد مطالب سایت ارایه بدید چون معتقدم با نظرات شما پیشرفت میکنم.
برچسب‌ها وب
PHP (2)
خبر (2)
هک (2)
هکر (2)
عکس (1)
گیم (1)
نرو (1)
هکر (1)
سی (1)
درب (1)
رسم (1)
PHYTON (1)
RECORD (1)
VLC (1)
از (1)
45 (1)
A (1)
ACM (1)
ADSL (1)
bonedam (1)
C (1)
C## (1)
dorma (1)
durma (1)
HTML (1)
Https (1)
ICPC (1)
J (1)
JAVA (1)
KABA (1)
nabco (1)
امکانات وب